DAP Incoterms Sąlygos: Ką Reikia Žinoti Kiekvienam Verslui Tarptautinėje Prekyboje?

Tarptautinė prekyba yra sudėtingas procesas, kuriame susiduria skirtingų šalių verslai, skirtingos teisinės sistemos, muitinės procedūros ir logistikos iššūkiai. Siekiant supaprastinti ir standartizuoti pirkimo-pardavimo sutarčių sąlygas, Tarptautiniai prekybos rūmai (ICC) sukūrė Incoterms® taisykles. Tai visuotinai pripažįstamos tarptautinės prekybos sąlygos, apibrėžiančios pirkėjo ir pardavėjo pareigas, rizikos pasidalijimą ir išlaidų paskirstymą, susijusį su prekių pristatymu. Viena iš dažnai naudojamų, bet kartais klaidingai suprantamų sąlygų yra DAP – „Pristatyta į vietą“ (Delivered at Place). Šiame straipsnyje išsamiai panagrinėsime DAP Incoterms sąlygas, jų ypatumus, privalumus, trūkumus bei praktinius aspektus, ypač aktualius Lietuvos verslui.

Kas yra Incoterms® ir Kodėl Jos Svarbios?

Prieš gilinantis į DAP specifiką, verta trumpai prisiminti, kas yra Incoterms®. Tai nėra įstatymas, o standartizuotų taisyklių rinkinys, kurį šalys savanoriškai įtraukia į savo pirkimo-pardavimo sutartis. Pagrindinis Incoterms® tikslas – išvengti nesusipratimų ir ginčų tarp pirkėjo ir pardavėjo dėl to, kas atsakingas už tam tikrus veiksmus, išlaidas ir riziką prekių pristatymo procese. Šios taisyklės aiškiai nurodo:

  • Kas organizuoja ir apmoka transportavimą?
  • Kas atsakingas už eksporto ir importo muitinės formalumus?
  • Kuriuo momentu rizika dėl prekių praradimo ar sugadinimo pereina iš pardavėjo pirkėjui?
  • Kas apmoka draudimą (nors ne visos Incoterms® taisyklės tai tiesiogiai reglamentuoja)?
  • Kokius dokumentus privalo pateikti pardavėjas pirkėjui?

Incoterms® taisyklės periodiškai atnaujinamos, kad atspindėtų besikeičiančią pasaulinės prekybos praktiką. Naujausia versija yra Incoterms® 2020. Naudojant Incoterms®, būtina nurodyti ne tik pasirinktą trijų raidžių kodą (pvz., DAP), bet ir konkrečią vietą bei taisyklių versiją (pvz., DAP Vilnius, Lietuva Incoterms® 2020).

DAP Incoterms Sąlygos: Ką Reikia Žinoti Kiekvienam Verslui Tarptautinėje Prekyboje?

DAP (Delivered at Place / Pristatyta į Vietą) Sąlygų Esmė

DAP priklauso „D” grupei Incoterms® taisyklių, kurios reiškia, kad pardavėjas prisiima didžiausią atsakomybę ir riziką, susijusią su prekių pristatymu iki nurodytos paskirties vietos. Pagal DAP Incoterms® 2020 sąlygas:

Pardavėjas laikomas įvykdžiusiu savo pristatymo įsipareigojimus, kai prekės yra paruoštos iškrauti iš atvykusios transporto priemonės pirkėjo dispozicijon nurodytoje paskirties vietoje.

Tai reiškia, kad pardavėjas yra atsakingas už:

  • Prekių paruošimą ir pakavimą.
  • Visų eksporto formalumų sutvarkymą ir susijusių mokesčių sumokėjimą eksporto šalyje.
  • Sutarties sudarymą su vežėju (-ais) ir transportavimo išlaidų apmokėjimą iki nurodytos paskirties vietos.
  • Visą riziką dėl prekių praradimo ar sugadinimo iki tol, kol jos pasiekia nurodytą paskirties vietą ir yra paruoštos iškrovimui.
  • Reikalingų dokumentų, įrodančių pristatymą, pateikimą pirkėjui.

Pirkėjas pagal DAP sąlygas yra atsakingas už:

  • Prekių iškrovimą iš atvykusios transporto priemonės nurodytoje paskirties vietoje (nebent sutartyje susitarta kitaip).
  • Visų importo formalumų sutvarkymą ir susijusių muitų, mokesčių (pvz., PVM) ir kitų rinkliavų sumokėjimą importo šalyje.
  • Visą riziką dėl prekių praradimo ar sugadinimo nuo to momento, kai prekės jam perduodamos (paruošiamos iškrauti) nurodytoje paskirties vietoje.
  • Bet kokias papildomas išlaidas, atsiradusias dėl jo kaltės vėluojant atlikti importo formalumus ar priimti prekes.

Pagrindiniai DAP Aspektai ir Jų Praktinė Reikšmė

1. Nurodyta Paskirties Vieta

Tai vienas svarbiausių elementų naudojant DAP sąlygas. Sutartyje būtina kuo tiksliau nurodyti vietą, iki kurios pardavėjas turi pristatyti prekes ir iki kurios jis prisiima riziką bei išlaidas. Tai gali būti pirkėjo sandėlis, gamyklos teritorija, statybvietė ar kita konkreti vieta. Kuo tiksliau apibrėžta vieta, tuo mažesnė tikimybė kilti ginčams dėl to, kur baigiasi pardavėjo atsakomybė. Pavyzdžiui, vietoj „DAP Vilnius Incoterms® 2020” geriau nurodyti „DAP UAB Pavyzdys Sandėlys, Kirtimų g. 47, Vilnius, Lietuva Incoterms® 2020”.

2. Iškrovimas

Standartiškai pagal DAP sąlygas, pardavėjas nėra atsakingas už prekių iškrovimą paskirties vietoje. Jo pareiga baigiasi, kai prekės atvykusioje transporto priemonėje yra paruoštos iškrauti. Tai reiškia, kad pirkėjas turi pasirūpinti reikiama įranga (pvz., krautuvu) ir personalu prekėms iškrauti bei prisiima visą riziką ir išlaidas, susijusias su šiuo procesu. Tačiau šalys gali sutartyje susitarti ir kitaip – pavyzdžiui, kad pardavėjas organizuos ir apmokės iškrovimą. Tokiu atveju tai turi būti aiškiai įrašyta sutartyje, kad būtų išvengta nesusipratimų. Jei pardavėjas pagal vežimo sutartį patiria iškrovimo išlaidų, jis neturi teisės reikalauti jų kompensuoti iš pirkėjo, nebent šalys susitarė kitaip.

Jeigu pirkėjas nori, kad pardavėjas būtų atsakingas ir už iškrovimą, reikėtų apsvarstyti galimybę naudoti DPU (Delivered at Place Unloaded / Pristatyta į vietą iškrauta) Incoterms® 2020 sąlygą.

3. Rizikos Perėjimas

Rizika dėl prekių praradimo ar sugadinimo pereina iš pardavėjos pirkėjui labai vėlai – tik tada, kai prekės pasiekia nurodytą paskirties vietą ir yra paruoštos iškrovimui pirkėjo dispozicijon. Tai reiškia, kad pardavėjas prisiima visą riziką viso transportavimo metu, įskaitant galimus vėlavimus, avarijas ar kitus nenumatytus įvykius kelyje iki pat paskirties vietos. Pirkėjui tai yra palanku, nes jo rizika prasideda tik prekėms atvykus.

4. Išlaidų Pasiskirstymas

Pardavėjas apmoka visas išlaidas, susijusias su prekių pristatymu iki nurodytos paskirties vietos, įskaitant:

  • Transportavimo išlaidas (frachtą).
  • Pakavimo išlaidas.
  • Eksporto muitinės formalumų ir mokesčių išlaidas.
  • Tranzito per trečiąsias šalis išlaidas (jei taikoma).
  • Kartais – terminalo mokesčius ar kitas rinkliavas pakeliui.

Pirkėjas apmoka:

  • Iškrovimo išlaidas (nebent susitarta kitaip).
  • Importo muitinės formalumų, muitų, PVM ir kitų importo mokesčių išlaidas.
  • Bet kokias papildomas išlaidas, atsiradusias dėl jo kaltės (pvz., prastovos, jei jis laiku neatliko importo procedūrų).

5. Muitinės Formalumai

Pagal DAP sąlygas, atsakomybė už muitinės formalumus aiškiai padalinta:

  • Pardavėjas atsako už visus eksporto formalumus ir išlaidas kilmės šalyje (ir tranzito šalyse, jei reikia eksporto požiūriu).
  • Pirkėjas atsako už visus importo formalumus, licencijų gavimą (jei reikia) ir visų importo muitų bei mokesčių sumokėjimą paskirties šalyje.

Tai svarbus skirtumas nuo DDP (Delivered Duty Paid) sąlygos, kur pardavėjas atsako ir už importo formalumus bei mokesčius.

6. Draudimas

Incoterms® DAP taisyklė tiesiogiai neįpareigoja nei pardavėjo, nei pirkėjo apdrausti krovinio. Tačiau, kadangi pardavėjas prisiima riziką viso transportavimo metu iki paskirties vietos, jam yra labai rekomenduotina apdrausti krovinį bent iki rizikos perėjimo pirkėjui momento. Pirkėjas taip pat gali norėti apsidrausti nuo rizikų, kurios kyla po prekių perėmimo (pvz., iškrovimo metu, jei jis pats atsakingas už iškrovimą). Draudimo klausimą visada verta aptarti sutartyje.

DAP Palyginimas su Kitomis Populiariomis Incoterms® Sąlygomis

Norint geriau suprasti DAP privalumus ir trūkumus, verta palyginti šią sąlygą su kitomis dažnai naudojamomis:

  • DAP vs. DDP (Delivered Duty Paid / Pristatyta, muitas sumokėtas): Pagrindinis skirtumas – atsakomybė už importo muitus ir mokesčius. Pagal DDP, pardavėjas atsako ne tik už pristatymą iki paskirties vietos, bet ir už visus importo formalumus bei mokesčių (įskaitant PVM) sumokėjimą. DDP užkrauna maksimalią atsakomybę pardavėjui. DAP yra lankstesnė pirkėjui, kuris nori pats tvarkyti importo procedūras ir mokesčius.
  • DAP vs. DPU (Delivered at Place Unloaded / Pristatyta į vietą iškrauta): Šios sąlygos labai panašios, abi priklauso „D” grupei. Esminis skirtumas – iškrovimas. Pagal DAP, už iškrovimą atsakingas pirkėjas (nebent sutarta kitaip). Pagal DPU, pardavėjas privalo ne tik pristatyti prekes į nurodytą vietą, bet ir jas iškrauti. DPU yra vienintelė Incoterms® taisyklė, įpareigojanti pardavėją iškrauti prekes.
  • DAP vs. CPT/CIP (Carriage Paid To / Carriage and Insurance Paid To): Šios sąlygos priklauso „C” grupei. Nors pardavėjas pagal CPT/CIP taip pat organizuoja ir apmoka transportavimą iki nurodytos paskirties vietos, esminis skirtumas yra rizikos perėjimo momentas. Pagal CPT ir CIP, rizika pereina pirkėjui daug anksčiau – kai pardavėjas perduoda prekes pirmajam vežėjui kilmės šalyje. Pagal DAP, rizika pereina tik paskirties vietoje. Taigi, pagal CPT/CIP pirkėjas prisiima transportavimo riziką, o pagal DAP – pardavėjas.
  • DAP vs. EXW (Ex Works / Franko gamykla): Tai visiškai priešingos sąlygos. Pagal EXW, pardavėjo atsakomybė minimali – jis tiesiog paruošia prekes savo patalpose. Pirkėjas atsako už viską: pakrovimą, eksporto formalumus, transportavimą, importo formalumus ir visą riziką. DAP, priešingai, užkrauna didžiąją dalį atsakomybės ir rizikos pardavėjui.

DAP Privalumai ir Trūkumai

Privalumai Pirkėjui:

  • Mažesnė rizika: Pardavėjas atsako už prekes viso transportavimo metu iki paskirties vietos.
  • Mažiau rūpesčių dėl transporto: Pardavėjas organizuoja ir apmoka pagrindinį gabenimą.
  • Aiškesnės transportavimo išlaidos (neįskaitant importo mokesčių).

Trūkumai Pirkėjui:

  • Atsakomybė už importo formalumus ir mokesčius: Gali kilti nenumatytų išlaidų ar vėlavimų muitinėje.
  • Atsakomybė už iškrovimą (standartiškai): Reikia turėti resursų prekėms iškrauti.
  • Mažesnė transportavimo proceso kontrolė.
  • Pardavėjas gali įtraukti didesnę rizikos maržą į prekės kainą.

Privalumai Pardavėjui:

  • Didesnė transportavimo proceso kontrolė: Galimybė pasirinkti vežėjus, derėtis dėl kainų.
  • Nereikia rūpintis importo formalumais ir mokesčiais pirkėjo šalyje (skirtingai nuo DDP).

Trūkumai Pardavėjui:

  • Didelė rizika: Atsako už prekes viso transportavimo metu iki paskirties vietos.
  • Didelės transportavimo išlaidos: Apmoka visą gabenimą iki paskirties vietos.
  • Galimi sunkumai, jei pirkėjas laiku neatlieka importo formalumų (prekės gali užstrigti muitinėje ar terminale, o rizika vis dar tenka pardavėjui).
  • Reikalingas geras logistikos partnerių tinklas paskirties šalyje.

Praktiniai Patarimai Naudojant DAP Sąlygas Lietuvos Verslui

Lietuvos įmonėms, tiek importuojančioms, tiek eksportuojančioms prekes, svarbu tinkamai įvertinti DAP sąlygų tinkamumą konkrečiam sandoriui.

  • Kada rinktis DAP?
    • Importuojant: Jei norite, kad pardavėjas prisiimtų transportavimo riziką iki jūsų durų, bet patys norite kontroliuoti importo procesą ir mokesčius (galbūt turite gerus muitinės tarpininkus ar norite pasinaudoti mokestinėmis lengvatomis). Tai ypač aktualu prekiaujant su trečiosiomis šalimis (ne ES). Prekiaujant ES viduje, kur nėra muitinės formalumų, DAP supaprastina procesą, nes pardavėjas pasirūpina visu transportavimu.
    • Eksportuojant: Jei turite gerus logistikos sprendimus, galite pasiūlyti konkurencingas pristatymo kainas ir norite kontroliuoti gabenimo procesą, bet nenorite gilintis į importo subtilybes pirkėjo šalyje. Tai gali būti patrauklu pirkėjams, kurie neturi patirties organizuojant tarptautinį pervežimą.
  • Būtinai tiksliai nurodykite vietą: Kaip minėta, kuo tiksliau nurodysite gatvę, numerį, miestą ir šalį sutartyje po DAP kodo, tuo mažiau bus neaiškumų.
  • Aiškiai aptarkite iškrovimą: Standartiškai tai pirkėjo atsakomybė, bet jei norima kitaip – būtina tai įrašyti sutartyje. Apsvarstykite, kas turi reikiamą įrangą ir galimybes atlikti iškrovimą saugiai ir efektyviai.
  • Įvertinkite importo procedūrų sudėtingumą: Jei esate pirkėjas pagal DAP ir importuojate prekes iš ne ES šalies, įsitikinkite, kad suprantate visus reikalavimus, turite reikiamas licencijas (jei reikia) ir galite laiku sumokėti muitus bei mokesčius. Pasitelkite patyrusius muitinės tarpininkus.
  • Apsvarstykite draudimą: Nors DAP neįpareigoja drausti krovinio, pardavėjui (kuris prisiima didžiąją rizikos dalį) ir pirkėjui (kuris prisiima riziką nuo prekių perėmimo ir iškrovimo metu) primygtinai rekomenduojama apsvarstyti krovinių draudimo galimybes.
  • Komunikacija yra raktas: Tiek pardavėjas, tiek pirkėjas turėtų palaikyti gerą komunikaciją viso proceso metu, ypač artėjant pristatymo datai ir sprendžiant muitinės formalumus.
  • Incoterms® versija: Visada nurodykite naudojamą Incoterms® versiją (pvz., Incoterms® 2020), kad būtų išvengta painiavos su senesnėmis taisyklėmis.

Išvados

DAP (Pristatyta į vietą) Incoterms® 2020 sąlygos yra naudingas įrankis tarptautinėje prekyboje, leidžiantis aiškiai paskirstyti atsakomybę, riziką ir išlaidas tarp pirkėjo ir pardavėjo. Pagal šias sąlygas pardavėjas prisiima didelę atsakomybę už prekių pristatymą iki nurodytos paskirties vietos, įskaitant transportavimo organizavimą, apmokėjimą ir riziką viso gabenimo metu. Pirkėjo pagrindinė atsakomybė – pasirūpinti importo formalumais, sumokėti importo mokesčius ir (standartiškai) iškrauti prekes.

Nors DAP gali būti patraukli sąlyga pirkėjams dėl mažesnės transportavimo rizikos, ji reikalauja aktyvaus pirkėjo įsitraukimo į importo procesą. Pardavėjams DAP leidžia kontroliuoti logistiką, bet užkrauna didelę riziką ir išlaidas iki pat pristatymo pabaigos. Kaip ir renkantis bet kurią Incoterms® sąlygą, svarbiausia yra gerai suprasti jos niuansus, tiksliai apibrėžti sąlygas sutartyje ir įvertinti, ar ji geriausiai atitinka konkretaus sandorio poreikius ir šalių galimybes. Tinkamas Incoterms® pasirinkimas ir aiškus jų supratimas padeda išvengti brangiai kainuojančių nesusipratimų ir užtikrina sklandesnį tarptautinės prekybos procesą.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *